روز جهانی کتاب یک رویداد سالانه است که در ۲۳ آوریل، مصادف با ۳ اردیبهشت هر سال به منظور ترویج کتاب خواندن و احترام به حق مولف برگزار می‌شود. این روز توسط یونسکو در سال ۱۹۵۵ نامگذاری شده‌است و مراسم آن سالانه در تمام کشورها برگزار می‌شود. این روز همچنین مصادف با سالگرد تولد ویلیام شکسپیر و درگذشت دو تن دیگر از مشاهير ادبيات جهان يعني سروانتس و اينكا گارسيلاسو دولاوگا است.

ایده اعلام این روز به عنوان روز جهانی کتاب و حق مؤلف اولین بار در کاتالونیا نشأت گرفت. در آنجا، روز 23 آوریل، روز سن ژورژ، به ازای هر کتاب که فروخته می‌شود، یک شاخه گل رز به خریدار کتاب هدیه داده می‌شود. در این روز خیابان‌های کاتونیا از کتاب و گل پر می‌‌شوند و مردم به یکدیگر کتاب هدیه می‌‌‌دهند. همین موضوع سبب شد روز جهانی کتاب‌خوانی، نخستین بار توسط اتحادیه بین‌المللی ناشران و دولت اسپانیا به یونسکو پیشنهاد داده شود که از آن بسیار استقبال شد و مورد حمایت نویسندگان، ناشران، معلمان، کتابداران، مؤسسات خصوصی و دولتی، سازمان‌های غیردولتی بشردوستانه و رسانه‌های عمومی سراسر جهان قرار گرفت.

هدف از اختصاص روزی برای بزرگداشت کتاب و حق مؤلف، تجلیل جهانی از کتاب و مؤلفین، تشویق همگان و به‌خصوص جوانان برای کشف لذت خواندن، تقدیر و حمایت از کسانی که در رشد و اعتلای فرهنگی و اجتماعی جامعه بشری نقش و سهم بسزایی داشته‌اند، توسعه صنعت نشر، ترویج جریان آزاد کتاب و تضمین دسترسی عموم به آن و بالاخره جلب توجه سازمانها، انجمن‌ها، نهادهای دولتی و خصوصی به این آسانترین و ارزنده‌ترین روش کسب دانش، بیان احساس و اندیشه و قدیمی‌ترین وسیله ارتباط معنوی و کلید توسعه آموزش پایه، مبارزه با فقر و توسعه فراگیر است.