پیام امسال روز جهانی کتاب کودک «موسیقی واژه‌ها» است. مارگاریتا اِنگل، شاعر و ترانه‌سرای کوبایی-آمریکایی، پیام امسال را نوشته و راجر ملو، تصویرساز برزیلی، طراحی گرافیکی پوستر را برعهده داشته است و مترجم فارسی آن، رضی هیرمندی، نویسنده و مترجم کتاب کودکان می‌باشد.

بخشی از پیام مارگریتا انگل (شاعر ممتاز نوجوانان)

زبان، موسیقی است و به گونه‌ای طبیعی و انسانی جریان دارد. هنگامی که در شعرها و قصه‌های همدیگر سهیم می‌شویم، ذهن‌های‌مان بال در می‌آورند، پرواز می‌کنند و درآسمان با هم آشنا می‌شوند. این گونه، یکدیگر را درک می‌کنیم و به جای آنکه بیگانه باشیم، همسایه می‌شویم.

بخشی از پیام راجر ملو (تصویرگر و نویسنده)
انسان‌ها و حیوانات تمام قاره‌ها، تحت تأثیر موسیقی واژه‌ها قرار می‌گیرند. ضرباهنگ یگانه، ضرباهنگ تنوع است، ضرباهنگ ادبیات و هنرهایی که به کودکان سرتاسر جهان کمک می‌کنند تا صدای دیگری، یعنی صدای جهان را در اندیشه‌های خود بازیابند.
بچه‌ها گوناگون هستند، دوستدار تخیل و شعر و فکر و فلسفه. کافی است به شعرشان گوش کنیم، کافی است تپش‌ها را بشنویم. به گفته‌ی مارگاریتا: به تپش قلب‌ها و سم ضربه‌ها و صدای بال‌ها گوش بسپاریم. من تلاش کرده‌ام این صداهای بدون مرز را از رهگذرِ هنر، در این پوستر به تصویر بکشم. موسیقی، واژه‌ها و تصویرهای بی‌حدومرز را که جان‌مایه‌ی IBBY است!

پوستر روز جهانی کتاب کودک، سال ۱۴۰۰/ ۲۰۲۱ ترجمه رضی هیرمندی