۱۵ آوریل مصادف با ۲۶ فروردین، روز جهانی هنر می‌باشد.

روز جهانی هنر(World Art Day) یک جشن بین‌المللی از هنرهای زیبا است که توسط انجمن بین‌المللی هنر (IAA)، به منظور ارتقاء آگاهی از فعالیت‌های خلاق و هنرمندانه در سراسر جهان اعلام شده است.
در هفدهمین مجمع عمومی انجمن بین‌المللی هنر در گواتالاجارا، این پیشنهاد مطرح شد که ۱۵ آوریل را به‌عنوان روز جهانی هنر اعلام کنند.
این تاریخ به افتخار تولد لئوناردو داوینچی انتخاب شد.

لئوناردو دی سر پیرو دا وینچی متولد ۱۵ آوریل ۱۴۵۲، دانشمند، نقاش، مجسمه‌ساز، معمار، موسیقی‌دان، ریاضی‌دان، مهندس، مخترع، آناتومیست، زمین‌شناس، نقشه‌کش، گیاه‌شناس و نویسنده‌ی ایتالیایی دوره‌ی رنسانس بود. او به‌عنوان سمبل صلح جهانی، آزادی بیان، تحمل، برادری و چندفرهنگی شناخته شده است. عموماً از او به‌عنوان مشهورترین نقاش تاریخ و یکی از بزرگترین نوابغ جهان یاد می‌کنند.

نخستین روز جهانی هنر در ۱۵ آوریل ۲۰۱۲ توسط همه‌ی کمیته‌های ملی IAA و ۱۵۰ هنرمند حمایت شد. این جشن به روش‌های مختلفی مانند نمایشگاه‌های هنری در فضای باز، نقاشی، مجسمه‌سازی، چاپ پوستر، موسیقی، فیلم و موارد دیگر برگزار می‌گردد.

هنر، پشتوانه و اعتبار فرهنگی قو‌م‌ها و ملت‌ها و تمدن‌ها است. هنرمند با طبع لطیف و درک عمیق و ذهن خلاق و زبان نافذ و بیان رسای خود، حقایق را در قالب هنر متجلی و طرحی نو به جامعه هدیه می‌کند تا بر صفحه‌ی تاریخ به نقش کشیده شود.

روز هنر بر همه‌ی هنرمندان سرزمین‌مان فرخنده باد.

انتشارات هِمِن
🍃🌺🍃🌸🍃🌺
🌺🍃🌸🍃🌺🍃🌸