فروغ فرخزاد، شاعر نامدار و پرآوازه و مستندساز ایرانی،  در ۸ دی‌ماه ۱۳۱۳ در شهر تهران دیده به جهان گشود. وی پنج دفتر شعر منتشر کرد که از نمونه‌های برجسته‌ی شعر معاصر فارسی هستند. فروغ فرخزاد در بهمن‌ماه ۱۳۴۵، در ۳۲ سالگی بر اثر واژگونی خودرو درگذشت.

فروغ فرزند چهارم توران وزیری تبار و محمد فرخ‌زاد است. از دیگر اعضای خانواده او می‌توان برادرش، فریدون فرخ‌زاد و خواهر بزرگترش، پوران فرخ‌زاد را نام برد. شانزده ساله بود که دلبسته‌ی یکی از بستگان مادرش (پرویز شاپور که پانزده سال از وی بزرگتر بود) شد و با او ازدواج کرد. چندی بعد به‌همراه همسرش به اهواز رفت و تنها فرزند آنان کامیار، در آن شهر به دنیا آمد. از همان سالها بود که وارد دنیای شعر شد و برخی از سروده‌هایش در مجله‌ی خواندنیها به چاپ رسید. زندگی مشترک او بسیار کوتاه بود و به دلیل اختلافاتی که با همسرش پیدا کرد به متارکه انجامید و پس از آن، از دیدار تنها فرزندش محروم ماند.

نخستین مجموعه شعر او به نام “اسیر” در سال ۱۳۳۱ زمانی که هفده سال بیشتر نداشت از چاپ درآمد. دومین مجموعه‌اش “دیوار” را در بیست ویک سالگی چاپ کرد و به‌دلیل جسارت و سنت‌شکنی‌هایش، مورد نقد و سرزنش قرار گرفت. او در بیست‌و‌دو سالگی، باوجود آن ملامت‌ها، سومین مجموعه شعرش “عصیان” را منتشر کرد.

فروغ از سال ۱۳۳۷ به کارهای سینمایی پرداخت. در همان زمان، او با ابراهیم گلستان، نویسنده و هنرمند هم‌عصر خود آشنا شد و ضمن همکاری در تهیه فیلم‌های مستند، از او تاثیر بسیار گرفت.


چهارمین مجموعه شعر فروغ “تولدی دیگر” بود که در زمستان ۱۳۴۳ به چاپ رسید و به راستی حیاتی دوباره را در مسیر شاعری او نشان می‌داد. تولدی دیگر، هم در زندگی فروغ و هم در ادبیات معاصر ایران نقطه‌ای روشن بود که ژرفای شعر و دنیای تفکرات شاعرانه را به گونه‌ای نوین و بی‌همانند نشان می‌داد. زبان شعر فروغ در این مجموعه و نیز مجموعه “ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد” که پس از مرگ او منتشر شد، زبان مشخصی است با هویت مخصوص به خود او. این استقلال را فقط نیما دارا بود و پس از او اخوان ثالث و احمد شاملو. سادگی زبان، نزدیکی به حدود محاوره و گفتار، آزادی در انتخاب واژه‌ها و توجه به مقوله وزن از ویژگی‌های خاص شعر او بود.

فروغ پس از آنکه در تهیه چندین فیلم ابراهیم گلستان را یاری کرده بود در تابستان ۱۳۴۳ به ایتالیا، آلمان و فرانسه سفر کرد و زبان آلمانی و ایتالیایی را فرا گرفت. سال بعد، سازمان فرهنگی یونسکو از زندگی او فیلمی نیم ساعته تهیه کرد؛ چراکه شعر و هنر او در بیرون از مرزهای ایران به خوبی مورد توجه واقع شده بود. 
آثار و اشعار فروغ به زبان‌های انگلیسی، ترکی، عربی، چینی، فرانسوی، اسپانیایی، ژاپنی، آلمانی و عبری ترجمه شده‌اند.

فروغ فرخزاد از عامه‌ترین جلوه‌های فرهنگی فمینیسم در تاریخ ایران بوده‌است. شعرها و گفتاوردهای فروغ در طی زندگی کوتاه هنری خود مورد تحسین منتقدان و محبوبیت فراوان نزد مردم و ادبیات دوستان بوده‌است. او بدون پرده‌پوشی و بی‌توجه به سنت‌ها و ارزش‌های اجتماعی آن دوران، احوال و احساسات زنانه خود را که در واقع زندگی تجربی اوست توصیف می‌کرد. او در دوران زندگی‌اش در دوره حکومت محمدرضا شاه پهلوی، سانسور نشد، اما پس از مرگش آثار او در دوره‌های مختلفی سانسور شدند.

فروغ فرخ‌زاد، در طی دوران کوتاه زندگی خود نشان داد که به تقدیر و سرنوشت از پیش‌شکل‌گرفته برای خود راضی نبود و با جسارت و آزادی اراده در جهت تغییر ماهیت و نحوه تفکر و شخصیت خود گام برداشت.

فروغ فرخ زاد، در ساعت ۴:۳۰ بعداز‌ظهر دوشنبه ۲۴ بهمن، سال ۱۳۴۵، هنگام رانندگی خودروی جیپ ابراهیم گلستان، در جاده دروس – قلهک، برای تصادف نکردن با اتوموبیل مهدکودک، از جاده منحرف شد و جان باخت و در روز چهارشنبه ۲۶ بهمن، در گورستان ظهیرالدوله، با حضور خانواده، دوستان و علاقه‌مندانش به خاک سپرده شد.