عباس معروفی، رمان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس، شاعر، ناشر و روزنامه‌نگار معاصر ایران است. او آثار بسیاری در قالب رمان، مجموعه‌داستان، نمایشنامه، شعر، مجله و مقالات دارد. رمان سمفونی مردگان در سال ۱۳۶۸ او را به شهرت رساند.

عباس معروفی در سال ۱۳۳۶ در تهران متولد شد. او فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در رشته ادبیات دراماتیک بود و سالها معلم ادبیات در دبیرستان‌های تهران بوده‌است. خانواده‌ی او اهل سنگسر بودند.

نخستین مجموعه داستان او با نام «روبروی آفتاب» در سال ۱۳۵۹ در تهران منتشر شد. پیش و پس از آن نیز داستان‌های او در برخی مطبوعات چاپ شده بود. او در سال ۱۳۵۸ با سپانلو آشنا شد که به دوستی و عضویتش در کانون نویسندگان ایران انجامید. اما در تابستان ۱۳۶۰ ساختمان کانون توسط دادستانی انقلاب پلمب شد.

در سال ۱۳۶۶ به عنوان مدیر اجراهای صحنه‌ای، مدیر ارکستر سمفونیک تهران، و مدیر روابط عمومی، بیش از ۵۰۰ کنسرت موسیقی از هنرمندان مختلف کشور را به اجرا در آورد. مجلهٔ موسیقی «آهنگ» نیز به سردبیری او در همین دوران انتشار یافت.

در سال ۱۳۶۹ مجله ادبی «گردون» را پایه‌گذاری کرد و سردبیری آنرا برعهده گرفت. یکی از مهم‌ترین اقدامات مجله گردون، طرح موضوع فعالیت مجدد کانون نویسندگان ایران بود. شخصیت‌های صاحب‌نامی چون احمد شاملو، سپانلو، سیمین دانشور، سیمین بهبهانی، هوشنگ گلشیری، نصرت رحمانی، حمید مصدق، محمد مختاری، پرویز کلانتری، پری صابری و… با گردون همکاری مداوم داشتند.

مسابقه‌ی قلم زرین گردون در رشته‌های رمان، داستان، شعر، نمایشنامه، در آن سال‌ها تنها مسابقه و جایزه‌ی سراسری ایران بود که حمایت و حضور جریان‌های مهم ادبی را با خود داشت.
وی در سال ۱۳۷۳ به همراه بسیاری از نویسندگان آن زمان بیانیه ۱۳۴ نویسنده یا همان نامه‌ی ما نویسنده‌ایم را امضا کردند که پس از آن نشریه‌ی گردون توقیف و
معروفی ناگزیر به ترک وطن شد.
او به پاکستان و سپس به آلمان رفت و مدتی از بورس «خانه هاینریش بل» بهره گرفت. مدتی بعد «خانه هنر و ادبیات هدایت» بزرگترین کتابفروشی ایرانی در اروپا را در خیابان کانت برلین، بنیاد نهاد و به کار کتابفروشی مشغول شد. او کلاس‌های داستان‌نویسی خود را نیز در همان محل تشکیل داد. چاپخانه و نشر گردون هم در همین مکان برقرار است که تاکنون بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب از نویسندگان تبعیدی و آثار ممنوع در ایران را منتشر کرده‌است.

او همچنین بنیان‌گذار سه جایزه ادبی قلم زرین گردون، قلم زرین زمانه و جایزه ادبی تیرگان است.

معروفی سرانجام در اثر سرطان در ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ در ۶۵ سالگی در آلمان درگذشت.