روز جهانی گرافیک (International Design Day, IDD) از سال ۱۹۵۵، هرسال روز ۲۷ آوریل برای طراحان گرافیک نامگذاری شده است. این روز، فرصتی برای شناساندن ارزش‌های طراحی و تاثیرگذاری آن برای ایجاد تغییر در جهان و همینطور گرامیداشت تاسیس انجمن بین‌المللی طراحی، “ایکو_دی” (ico-D)  است.

گرافیک یا ارتباط تصویری حیطه‌ای از هنرهای تجسمی‌ است که دارای کاربردهای متنوع و گسترده‌ای است. گرافیک، یا به عبارت کامل‌تر طراحی گرافیک (Graphic design)، به‌کارگیری تکنیک‌های مختلف خلق آثار دوبعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، سنگ و نمایشگر رایانه است که درجهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرد.

از جملهٔ این تکنیک‌ها می‌توان به عکاسی، کانسپ، نقاشی، کلاژ، انواع روش های چاپ دستی و هرنوع روش خلق تصویر اشاره کرد. به زبانی ساده‌تر، گرافیک یک اثر هنری است که پیامی را از طریق بصری در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مخاطب می‌رساند.

در ایران، اولین بار در دهه ۴۰ و ۵۰ بود که در پی تلاش و درخشش طراحان گرافیک ایران در مجامع جهانی، زنده‌یاد مرتضی ممیز و تنی چند از همکارانش از جمله: علی‌اصغر معصومی، فرشید مثقالی، آیدین آغداشلو و قباد شیوا به فکر تاسیس اتحادیه گرافیک ایران افتادند.

برگزاری نمایشگاه “۵۰سال گرافیک ایران” در سال ۱۳۵۵ را می توان از پیامدهای این جریان و از مهمترین رویدادهای گرافیک ایران در پیش از انقلاب به‌شمار آورد. تلاش‌ های این جمع از طراحان منجر به شکل‌گیری اولین سالانه گرافیک ایران در سال ۱۳۶۶ شد که از آن می‌توان به اولین گردهمایی طراحان گرافیک پس از انقلاب نام برد. پس از آن، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در مهر ماه ١٣٧٦ به ثبت رسید.

انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، پس از عضویت در انجمن بین‌المللی طراحی (آیکو-دی)، همزمان با روز طراحی گرافیک، هفته طراحی گرافیک را با برگزاری نمایشگاه آثار طراحان و برپایی برنامه‌های حرفه‌ای جشن می‌گیرد.